onsdag 10 februari 2010

Fototur längs med Vättern

Hej alla!

Nu var det flera dagar sen jag gjorde ett inlägg. Har suttit och pysslat med bilderna från en fototur bland annat. Sen har det varit mycket med barnen de senaste veckorna, tandläkartider och en massa annat.

Jag är en sån där som tar alldeles för många bilder, varje gång! Att jag aldrig lär mig...
Men jag får iallafall inget damm på delete-knappen på tangentbordet. Haha...

Jag får väl skylla på att jag inte lärt mig kameran ännu, har inte haft systemkamera ett helt år ännu.
Måååånga bilder blir det!
Men jag försöker plocka bort dem som ser allt för likadana ut.

Minus 3 grader, snödjup på ca 30 cm, enstaka solglimtar och en bil full med glada fotografer. Vi tog oss först till Röttle, och åkte sen vidare med sikte på så mycket vatten i Vätterns kant vi kunde, upp till Vadstena. Några stopp där det verkade trevligt och sen en bit motorväg hem. En sov gott i bilen, men inte jag för jag körde.

Det här är från småbåtshamnen i Röttle. Vårt första stopp. Man kanske inte kan kalla det hamn men det ligger iallafall en docka där och en båtklubb, samt en stenstrand. Mycket mysigt att bada där på somrarna!

Jag försöker mig på lite svartvitt. Behöver träna på det...så att det blir som jag vill.
Har snöat in lite på kvadratiska bilder...så det blir flest sånna nu för tiden. Varför vet jag inte, för jag ser sällan ramar i det formatet. Alltså hur opraktiskt som helst att göra sånna! Har inte kommit till det stadiet att jag snickrar ramar själv. Tror inte jag någonsin kommer dit.



En liten brygga och stenstranden man kan bada vid. Några små bodar och en promenadstig.
Visst lyser stenarna under vattnet snyggt?!



Tittar bakåt, upp mot land.



Konstrasten mellan snön och isen är markant. Isen ligger knappt! Den är tunn, skör och svart!



Två svanar kom flygande. Snabbt loss med kameran från stativet och ut med zooooooomen, så långt det bara går! Jag kör med ett allround-objektiv. Tamrons 18-250 mm. Jag är supernöjd med det! Vill färdas lätt och vara förberedd på allt, orkar inte släpa på en massa olika objektiv och hålla på och byta hela tiden.



Sista bilden från Röttle är Visingsö-färjan. Det var förstås inte alls natt...men det blev så mycket vackrare med blått!



Nu har vi åkt vidare och är vid Fyren på Hästholmen. Det ser ut som den lutar men det gör den förstås inte...
Jag står ganska mycket nedanför och fotograferar uppåt.

Det var inte helt enkelt att knata runt där. Skare, djup snö under skaren och ren is är ingen bra kombination. Jag såg en liten utskjutning som jag hemskt gärna hade velat kliva ut på, men jag vågade faktiskt inte. Resten av sällskapet hade redan tagit sig upp och förbi fyren så hade jag trillat i havet hade jag varit helt ensam.



Den lilla ön som låg alldeles ensam där ute var så söt. Bilden nedan har fått lite extra behandling, färgerna är en aningens överdrivna. Men det har jag gjort med full mening och jag gillar det. Jag kan inte lägga upp för många helt 'normala' bilder, måste få greja till det med några oxå. Det är lixom inte jag annars...



Här har jag lyckats att få med lite mera av landskapet. Visst är det vackert! Känns som ett hav, fast det bara är en sjö.



Nu har vi åkt vidare igen och är vi vid en större hamn som heter Borghamn. Vattnet hade så cool färg. Helt plötsligt var det riktigt grönt. Det är inte fejk, det såg verkligen ut så! Mycket is och stora stenar.



Den lustiga isformationen som är med även i bilden ovan.



Det var allt för denna gången! Hoppas ni gillade bilderna!

Ha det så bra allihopa!

Vinterhälsningar från Lillianna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar