måndag 17 januari 2011

Blue Monday, for real

Blue Monday - ett systerinlägg till min trädgårdsbloggs inlägg. Samma bilder (nästan) men ändå inte.

Kunde bara inte motstå att göra lite mer med bilderna än bara ta dem rakt ur kameran.

Idag är en blå dag, på fler än ett ställe. Dagen idag kallas visst för den blå måndagen och är den dag då flest människor känner sig lessna och nedstämda.
Vädret är otroligt grått, all den vackra snön är snart borta och det som finns kvar är brunkletig gegga. Det ser smutsigt ut ute. Lite sol skulle inte skada...

Det är sällan jag känner mig nöjd med en bild bara så där. Lite roligt är det att testa och se hur det blir om man grejjar vidare en stund. Och sen tycker jag ändå mer om den efterbehandlade bilden än om den mer verkliga. Det slår nästan aldrig fel.Jag kanske är sån helt enkelt. Måste vända och vrida på saken för att få rätsida på den så som jag vill ha den. Helst ska det går snabbt oxå.

Ibland får jag mig ett gott skratt när jag hör andra fotografer diskutera bildbehandling. På en del låter det nästan som om det är fult att bildbehandla. De ber nästan om ursäkt och försöker verkligen förklara att de inte har bildbehandlat. Verkligen inte!
Men jag måste erkänna att jag är tvärtom. Jag älskar bildbehandling och är stolt över det jag gör. Så jag får mig en känga med jämna mellanrum...men jag tar det! Ju mer man håller på desto mer inser man att man inte kan så värst mycket. Om varken foto eller bildbehandling!

I morron gör jag kanske nåt helt annorlunda. Det är det som inspirerar mig. Fast jag gillar hdr stuket jättemycket. Med lite extra mjukhet. Jag lägger oftast på lite softness. Tycker det ser fint ut. NU är ju HDR i tiden, så jag är inte ensam om att gilla det.

Fler super blå måndagsinlägg finns här hos Blue Monday.
.

.
.
.
.
.

6 kommentarer:

  1. I'm visiting from Blue Monday - my first time to post. I love your photographs - they fill a Blue Monday with Sunshine!

    SvaraRadera
  2. Wonderful cobalt-blue photos! :)

    SvaraRadera
  3. I love these beautiful blue blooms.

    Happy Blue Monday, Lillianna.

    SvaraRadera
  4. Wow, gorgeous images. The colors are beautiful.

    SvaraRadera
  5. Excellent color, the third is a marvel of a lost paradise that I never tire of looking, nor the most skillful of the poets would be able to describe it.

    SvaraRadera