fredag 10 december 2010

En Rhodoskavalkad


Det här blir ett inlägg med blandade bilder från Rhodos. Jag vet att jag har visat några av dem i samband med utmaningar, men jag hoppas ni har överessende. Tycker att det känns trevligt att ha dem samlade i ett inlägg. Det kan ju bli fler så småningom...för det finns många fina bilder att göra i ordning.


Balkonger kan användas till mycket.



























Överallt byggs det nya hus. Ingenting är klart, allt är kaos. Inga hantverkare så långt ögat kan nå.


En helt vanlig dag, i en helt vanlig stad.


























Så här ser det ut överallt.



























Inne i Rhodos stad finns den här lilla gången. Jag undrar vart den leder?


Har ni sett att det till och med växer uppe i huset? Hur torrt lär det inte vara där uppe? Eller står plantan på undervåningen och sträcker sig upp och ut mot solen?


Grekiska oliver är de bästa! Olivträden är knotiga, vridna och gamla. Väldigt vackra. Visst är de ganska lik vår svenska Pil?



























Några enstaka lösdrivande hundar men desto fler katter. Lite ärrade eller inavlade, inte helt tama.


En av hundarna, tror inte den var lösdrivande. Bara trött.



Lite senare såg vi den här hojen. Rätt välanvänd ser det ut som.


Enorma kaktusbestånd. Mer som en jättebuske eller ett träd. Absolut inte som krukväxt!



























Jag älskar den här blå färgen. Den är 'grekblå'. Trodde att jag skulle få se många fler blå fönsterluckor, dörrar eller blåa detaljer på Rhodos. Men numera vet jag att jag måste resa till Santorini för att få mitt lyste för 'grekblått' tillfredsställt. Dit ska jag resa någongång, det har jag lovat mig själv.



























Havet är så blått så blått. Och så salt så salt. Aj, vad det sved i ögonen när jag badade.


























Fint med pastellfärgade hus.



























Inne i Ixia var det inte så mycket grönska. Men jag hittade den här spiraltrappan med sitt grönskande draperi.


Antingen har huset anpassats efter växtligheten, eller så har huset stått i samma skick medan det har växt upp runtomkring det.


Vy från en balkong på ett närliggande hotell.



En bild med filmstjärnekänsla? Graffiti på soptunnan. Kvarterets vackraste smidesgrind. Granne med en byggarbetsplats. Ett litet nyplanterat träd och en fin gatulykta. Mycket charmigt!


























Kompakt living. Mycket saker på liten yta. Ser öde ut, men maten är säkert god.

1 kommentar:

  1. oooooooooooo
    The black and white of the mountains is gasp-worthy, but I also love the quiet moment of the woman doing laundry on her balcony. Beautiful!

    SvaraRadera