onsdag 11 augusti 2010

FotoTRISS #103 - Symmetri

Roligt tema!
Inte så lätt som man skulle kunna tro...vilket syns när man börjar titta igenom de andra bidragen.
Jag var faktiskt tvungen att googla på ordet.
Nog för att jag trodde att jag visste vad det betydde, men jag ville ha en utförligare beskrivning.

Symmetri betyder att det finns ett mönster, som är geometriskt utformat. Oftast är det minst 2 delar som är identiskt lika, exakt lika, men spegelvända mot varandra. Det kan vara flera mönster i mönstret så att säga.

Första bilden är ganska solklar. Ett mönster som upprepas.




Andra bilden är mer klurig. Tittar du noga ser du att det faktiskt inte är helt symmetriskt även om tanken säkert är att det ska vara det. Man får nog skylla på att det är ett gammalt föremål, gjort för hand och unikt i sitt slag.




Sista bilden i trissen är en ren spegelbild.


So long för den här gången

/Lillianna

3 kommentarer:

  1. Snyggt fotat och elegant lösning på veckans tema! Den sista bilden blir min favorit!!

    SvaraRadera
  2. Mycket fina bilder på veckans tema. Och nog är väl mittbilden så nära den symmetriska definitionen som man kan komma.

    SvaraRadera