söndag 25 april 2010

Med sikte på det lilla som blommar...

Nu är det väl ändå alldeles underbart ute säg? I veckan hade vi hagel, snö och regn om vartannat men idag skiner solen mot en klarblå himmel och värmer så skönt. Jag har upptäckt att det är några nya blommor som slagit ut förutom de som blommat den senaste tiden.
Den här vackra lilla tulpanen slog ut i går. Underbart ljust gul. Skir som en liten docka med sina spröda vingar.Tror att det är en botanisk tulpan men jag vet inte. Den är tidig och låg.

 


En annan liten bedårande skönhet är Haquetian, den variegerade varianten. Inte några blad ännu men blomman är härligt fläckig bara den. Växer ganska snabbt så jag har redan hunnit dela min lilla köpta planta några gånger. Det är en växt man måste ligga på knä framför för att uppskatta. Inte så stor men värdig mer än en blick, eller hur?



Den röda nunneörten brer ut sig snällt. En växt att bli glad av. Än så länge behåller den sin röda färg och växer på bredden. Får gärna sprida sig snabbare! Skulle gärna ha ett rött hav av denna!



Min nog allra minsta växt blommar oxå nu. En liten vit kuddviva. Androsace carnea. Helt vit, Ungefär 3cm hög. Verkligen en planta att beundra på nära håll. Om man överhuvudtaget märker den alltså.



Kramisar från Lillianna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar