lördag 26 september 2009

Fototripp till Havet

Förrförra helgen var jag vid havet! Runt omkring Halmstad.
Vi har inget hav i Småland, så jag tar möjligheten att se det stora blå när jag får chansen.

Det var en renodlad fotoresa, så vi åkte från plats till plats. Kamerabatteriet fick jag ladda i bilen under dagen och vi passade även på att ladda batterierna när vi åt på restaurang och kunde låna ett eluttag. Äta fick vi göra när hungern gjorde sig påmind. Det blev faktiskt en kulinariskt varierad resa med tacorulle modell superstark, Maxburgare, kinamat och fiskekrog med blått tema.

Den här bilden är tagen vid Morups Tånga. Helt öppet hav och vackert som det bara kan vara när man hör havet och känner lugnet.Tångdoft är oxå speciellt när man inte är van. Vädret var lite grått men solen sken bakom molnen och rätt som det var fick vi en ljusglimt.



I Träslövsläge fastnade jag en stund i fiskebåtshamnen. Bilden är ett montage. Himlen är från en annan dag. Jag gillar faktiskt fiskebåtar och alla prylar som brukar finnas i en arbetshamn. Det är inte alls lika tjusigt som det är i gästhamnen, där de 'fina' båtarna ligger.



Vi var en stund på morronen vid Tollarpsfallet i vid Fylleån. Vattnet var brunt och forsade verkligen fram. Mysigt att höra ljudet! Det lät ganska högt. Jag försökte mig på långa slutartider och det var roligt! Tyvärr är mitt stativ av den billigare modellen och det gör sig framförallt omöjligt när det blåser ute. Jag tog verkligen jättemånga bilder med lång slutartid men många av dem blev bara skräp.



Långa slutartider var det ja. Den här bilden ser väldigt blå ut i mina ögon, nästan lite overkligt blå.
Men om sanningen ska fram så är den nästan inte alls redigerad, bara lite....kurvor och nivåer.



Här är fyren vid Morups Tånga! Riktigt så såg den förstås inte ut... ;-)
Jag är rätt fascinerad av hdrbilder, de ska ha lite extra tryck i sig för att jag ska känna wow-känslan.

Så för att ha varit från en helt grå dag tycker jag den är rätt lyckad. Den är tonmappad, färgförändrad, brusreducerad, blur, oskarp mask mm. Många sköna stunder vid datorn när kreativiteten är på.



Första kvällen beundrade vi får vid Steninge. Några var ganska närgångna...
Fåren betade fritt. De höll sig på avstånd men en av dem kunde inte låta oss vara, kanske var det för att en tjej ropade på dem med så fårlik röst hon bara kunde bräka fram. Det verkade fungera...för en av dem kom springande i full fart.


Alldeles ensamt låg det här söta huset. Ensamt och med världens vackraste utsikt. Tänk om man kunde få bo här.



Kvällsfoto inne i Halmstad. Bland alla festprissar och strumpbyxeklädda flickor stod vi med våra kameror. Den här bilden är precis brevid ett uteställe och vi blev halv nermejade av cyklister som skulle över bron.



Snyggt bygge...och kanalen var helt spegelblank, som på beställning!



Belysta träd är underbart vackert! Även belysta byggnader eller belysta broar förgyller höstnatten.



Halmstad verkar vara en cykelstad. Den här cykeln stod så fint och fick så läckra skuggor.



Det blev ganska många bilder tagna under helgen (jag måste verkligen lära mig att inte trycka av var tionde sekund ;-)), och jag arbetar mig igenom högen så sakteliga. Kanske fyller på med några bilder till i det här inlägget så småningom...

Kramisar från Lillianna

8 kommentarer:

  1. Tack för att Du visar Dina bilder. Där är många läckerbitar och det beror inte på att Halland är så vackert utan att Du är så duktig att hantera kameran.

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du för din snälla kommentar! Halland är otroligt fint och jag är tacksam för att jag fick följa med dit och fota. Det blir säkert fler ggr...
    /Lillianna

    SvaraRadera
  3. Underbart vackra bilder ♥...
    Jag har ju turen att bi mitt i Hamnen med vatten nära & älskar att se höra & dofta!!!

    Sätt in lite i "vår" Fototrpd vetja på Forummet..*Kram*

    SvaraRadera
  4. Det var en bra idé Annmi, tack för tipset!
    /Lillianna

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder Lillianna!(Hm! Jag har också en hoper med ovisade havsbilder...)
    Jag gillade din cykelbild...
    Trevlig vecka på dig!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  6. Vad fint du visar och visst är det något visst med havet.
    Annika

    SvaraRadera
  7. AnnA, då ser jag fram emot att få se några av dina havsbilder!!
    /Lillianna

    SvaraRadera
  8. Annika, jag håller till fullo med om att det är det något visst med havet. Man blir lugn bara man ser det!
    /Lillianna

    SvaraRadera